Oddíl Tuláci
zážitky, přátelství, hry, příroda, dobrodružství, zapomenuté legendy

Pevnost Boyard

boyardTuto hru jsme nevymysleli. Pouze poupravili a realizovali již existující Klíč od pevnosti BOYARD. Jednalo se o celodenní program Srazu oddílů 2015, kterého se zúčastnilo 102 lidí. Hráčů bylo 77 rozdělených do desíti skupinek. Na úvod hry je nutná pěkná motivační scénka ať už je jakákoliv. My jsme vybrali téma nákazy nemocí.

  

 

Základní informace o hře

Fyzická zátěž střední – záleží na úkolech
Psychická zátěž malá
Příprava dle složitosti jednotlivých úkolů
Lidí na přípravu 4
Doba hraní celý den 
Lidí na hru 7
Počet hráčů 20 a víc
Věk od 6 let
Prostředí území téměř libovolné rozlohy (nejlépe zalesněné)
Denní doba den
Roční doba jaro, léto, podzim
Materiál podle úkolů + klíče, časy, sošky s indíciemi, hodně víček od petlahví, nádoby na víčka
Kostýmy  somráci, vojáci, doktor, obchodník, strážci skříněk 
Cíl hry spolupráce lidí různého věku

 

Denní rozpis

Večer předem – scéna santusáci

Hrací den

  • scéna s vojáky a doktory + rozdělení do týmů

  • 10:00 1. etapa – Klíče

  • 12:30 oběd

  • 13:30 2. etapa – Časy

  • 15:30 3. etapa – Sošky

  • 17:30 večeře

  • 18:30 4. etapa – Pokladnice

Motivační scénka

Večer před hrou přijdou do tábora santusáci, vágusíci či otrhanci. Hlasitě kašlou a dotýkají se lidí.

Ráno, po rozdělení do týmů, přijdou vojáci, kteří vynadají hráčům, že se nacházejí v tajné vojenské zóně. Najdou na dětech příznaky nemoci, která unikla z laboratoří. Přichází doktor, který zkoumá děti a potvrdí diagnózu. Přicházejí další vojáci s jedním otrhancem ze včerejška, který má obličej od krve a také ji kašle.
Doktor říká, že takhle můžou nakažení dopadnout. Posílá vojáky a otrhance pryč a po chvilce je slyšet výstřel. Doktor žádný léčebný prostředek nemá, a tak odchází. Najednou se zjeví obchodník s bodyguardy a nabízí tajný lék. Ten nám ale prodá za drahé kameny z aztécké pokladnice, která se nachází nedaleko. Na její otevření potřebujeme klíče, čas a heslo. 

1. etapa – Klíče

Za 2,5 hodiny týmy musí sesbírat 20 klíčů, jinak za každý chybějící musí obětovat jednoho člena (začínáme od nejstaršího) do závěrečného sbírání víček. Klíče představují papírky s obrázkem klíče, které se vyskytují u každého úkolu – tolik, kolik je týmů. Nejstarší ze skupinky měří čas na jednotlivých stanovištích. Při neúspěchu jde tým na jiné stanoviště, při úspěchu bere klíč. Poté, co se hráči pokusí splnit všech 30 úkolů a ještě nemají dostatek klíčů, mohou se vrátit na nějaký úkol, co nesplnili.

Jednotlivé úkoly pro jednoho z týmu/celý tým:

(V) znamená potřeba vedoucího na stanovišti
  1. Lovení klíče – před hráčem hodíme klíč přivázaný k malému kameni do vody v zátoce a on ho musí vylovit. Limit 1 min. (V)

  2. Otec Fura – jeden hráč vytáhne z obálky jednu hádanku v případě správné odpovědi dostane klíč. Limit jeden pokus.

  3. Mistr postřeh – na stole je nalepené kolečko z papíru, v něm matka na šňůře, hráč ho má chytit dřív než mu s ním vedoucí ucukne. Limit 3 pokusy. (V)

  4. Páka – hráč musí vyhrát v páce proti vedoucímu pak dostane klíč. Limit 1 pokus. (V)

  5. Žebřík  - hráč si vyleze na vrchol provazového žebříku pro klíč. Limit jeden pokus.

  6. Humus – hráč musí vylovit 5 korálků z kýble s humusem.

  7. Střelba – Hráč musí sestřelit nádobu s klíčem. Limit 1 náboj. (V)

  8. Uzle – Hráč musí rozvázat 5 uzlů (oček) na velkém laně. Limit 2 minuty. (V)  

  9. Pavučina – prolezení pavučinou bez dotyku

  10. Kříž – kříž z lan na stromech

  11. Pneumatiky – Postavit z 8 pneumatik komín

  12. Prodavač hesel – Hráč dostane 30 víček do ruky a musí proběhnout určitou tratí co poztrácí nemůže sebrat. Až proběhne, dostane za každé 3 víčka kartičku. K dispozici má deset kartiček, ale jen na jedné je heslo.

  13. Ariadnina nit – Hráč musí se zavázanýma očima projít trať vyznačenou provázkem. Limit 2 minuty.

  14. Loterie – Je několik kartiček, ale jen na deseti je klíč, hráč má tolik pokusů, kolik udělá dřepů za 10 sekund.

  15. Hledej Šmudlo – Na kládách je v hustníku schovaná kartička s heslem. Limit 1 minuta.

  16. Počítej – Hráč musí spočítat příklad s 20 čísly mezi nimi operace ( + – * / ). Limit 1 pokus.

  17. Zátoka – Hráč musí přeplavat zátoku tam, dotknout se fáborku a zpět. Limit 2 minuty. (V)

  18. Přeskoč, podlez – Natáhnutý provázek mezi stromy. Jednou přeskočíš, podruhé podlezeš. Nesmíš se ani jednou dotknout. Limit 1 minuta.

  19. Utíkej Káčo – Oběhnout okruh běžce. Limit 3 minuty.

  20. Dvojice – Nasbírej 10 stejných obrázků v lese, kde jsou rozházené kalendáříky a nálepky “les je náš kamarád” Limit 2 minuty.

  21. Čísla – Oběhni stromy s čísly 1–20. Limit 2 minuty.

  22. Azimut – Projít azimutovou trasu. Limit 5 minut.

  23. Básnička – Napsání básničky o čtyřech verších. Bez limitu.

  24. Stan – Postavit a složit stan. Limit 5 minut.

  25. Morseovka – Vylušti zprávu v morseovce. Ve zprávě je úkol: zazpívej písničku jakémukoliv vedoucímu.

  26. Svíčka – Obejít se svíčkou trasu. Limit, bez zhasnutí.

  27. Zrcadlo – Se zrcadlem projít v bludišti a nesmí se dotknout provázku. Limit 3 minuty.

  28. Polínko – Rozštípat špalík na polínka tak, aby se vešla do měrky. Bez limitu

  29. Omotávání – Omotat a rozmotat lano kolem stromu na kládách. Limit 4 minuty

  30. Vajíčko – Rozbít vajíčko v ruce. Prsty jenom na body které jsou nahoře a dole 

2. etapa – Čas

Soutěže jsou různě po lese, na každém stanovišti jsou pravidla na papírku. Vždy se dají dva týmy dohromady a hrají proti sobě. Před jednotlivou soutěží si každý tým vsadí nějaký čas (z počátku dostanou kartičky s různými časy) – možno udělat sázky tajně, ale je potřeba, aby někam dali ty kartičky, aby nemohli fixlovat. Vítěz bere svůj i soupeřův vsazený čas, kdo prohrál o svůj přichází. Cílem hry je mít co nejvíc času pro sběr drahokamů v pokladnici.

Soutěže:

1) Vtahování do kruhů

Každý tým má svůj kruh přibližně o poloměru 1.5 m ohraničený lanem. Týmy hrají proti sobě Hráči nemůžou vstupovat do svého kruhu snaží se však dotáhnout hráče soupeře tak, aby se libovolnou částí svého těla kruhu dotkl. Hráč soupeře, který se takto dotkne je chycený a nesmí z kruhu utéci. Může být osvobozen svým nechyceným spoluhráčem, který se ho dotkne. Chycení hráči se nesmějí v kruhu pohybovat a nesmějí natahovat ruce ven.Tým, který má po časovém limitu více lidí pryč z kruhu, tak  vyhrál.

2) Hledání

Dvě mapy pro každý tým, každý tým bude mít vyznačené jiné místo, stejně daleko od tábora  (ti, kteří neví, doufají v orientační smysl nebo jim pomůžou místní). Vysvětlivky budou v morseovce, musejí běžet pro trofej a kdo se vrátí dřív do tábora, ten vyhrál.

3) Draci

Týmy stojí v zástupu a uchopí se kolem pasu – tím je vytvořeno dračí tělo. Poslední člen si za kalhoty zastrčí šátek – dračí ocas. První člen je potom hlavou celého draka a jeho úkolem je chytit ocas druhého draka (jenom hlava může sebrat cizí ocas). Tím, že mu někdo vezme ocas se drak jen „zkrátí“ a může být zabit jedině že zbude poslední člen – hlava.

4) Barvy v přírodě

Po lese nebo cestě je označené pole, kde jsou rozházené barevné papírky, které splývají s přírodou, musejí vysbírat všechny papírky. Každá barva má vlastní body, vyhrává tým s více body.

ZELENÁ – 5 b. HNĚDÁ- 4 ŽLUTÁ – 3 BÍLÁ –  2

5) Hejno veverek

Vyznačí se počáteční strom a koncový strom.Tým se chytne za ruce utvoří hada neboli hejno veverek. Hejno se lesem pohybuje od stromu ke stromu a musí se pořád dotýkat alespoň jednoho stromu. Pokud se stane, že se hejno nedotýká žádného stromu, veverky spadly a prohrály. Strom, na kterém se hejno drží musí být vyšší než největší veverka. Vyhrává tým, který se první dostane k cílovému stromu nebo se nepřetrhne.

6) Psí spřežení

Ideální je, když je les různě hustý a hráči musí pozorně vybírat kudy půjdou. Všichni členové družiny, až na jednoho, mají zavázané oči, stojí v zástupu za sebou a oběma rukama se drží provazu (levou rukou jeho levé části a pravou pravé), jehož konce třímá v rukou poslední z řady – vidící vůdce psí smečky. Úkolem smečky je projít slalomovou dráhu v co nejkratším čase. Při hře se nesmí mluvit. Počítá se čas i karamboly.

7) Na rytíře

Každý rytíř má svou dámu. Před hrou se rytíři se svými dámami dobře seznámí (prohlédnou se navzájem). Pak jsou dívky postaveny do řady a jejich obuv je smíchána a umístěna na hromadu asi 20 m od nich. Na povel mají rytíři za úkol co nejrychleji sehnat svým dámám jejich obuv. Který tým má první obuté své dámy, vyhrává. Při obouvání však dáma nesmí mluvit, pouze kývat hlavou a rytíř smí nést max jednu botu. Pokud není v týmech dostatek dam, rozdělí se tým na rytíře a dámy 1:1. Hrát by měly dva i více týmů najednou (jedna společná hromada bot), podmínkou jsou stejné počty osob v týmech, kdo je lichý, může fandit, ale neradit.

8) Bordel

Na zemi je výrazná čára (natažený a pevné přivázaný provaz. Na obou stranách je hromada drobného materiálu, lišícího se od okolního terénu a nerozpadajícího se během hry (aby s tím samým materiálem mohly hrát další týmy – molybdeny, korálky,…). Hrát proti sobě musí nejméně dva týmy, může jich být i více, ale vždy sudý počet. Na povel začnou týmy přehazovat materiál za čáru protivníkům. Hra je časově omezena, např. 5 minut – lze upravit dle situace, cílem je maximálně vyčistit svůj prostor, než se řekne stop. Lze předem stanovit, že není možné skladovat materiál u sebe a pak na poslední chvíli hromadu přehodit na stranu protihráčů, ale že se po celou dobu materiál odhazuje.

9) Zvířata

Hra vyžaduje šátek pro každého na zavázání očí a někoho jako organizátora (může být z hrajícího týmu) a nejlépe louku bez nečekaných překážek. Každý tým má přiděleno zvíře. Poté se všichni různě rozmístí se zavázanými očima po louce a úkolem je aby se skupinka co nejdříve sešla a to pomocí zvuků, které vydávají její členové dle přiděleného zvířete. Předem se ale nedomluví, kdo bude tím “vůdcem”, ke kterému se ostatní začnou dle zvuků řadit. Organizátor hlídá, aby se lidé nepobili a pořadí zkompletování týmů.

10) uzlíkový strom

Po obvodě stromu přivázáno cca 8 delších a silnějších provazů, na kterých se dají dělat uzly. Hrát může více týmů najednou. Společně odstartovat. Cílem je, aby každý jednotlivec udělal na provaze jeden uzel a k provazu se hned postavil další člověk. Cílem je udělat co nejvíce uzlů na provaze. Pokud bude tým šikovný, zvládne si nezablokovat provaz hned na začátku několika uzly:) Mohou se domluvit jen určité uzle, nebo vše nechat na týmech. Časový limit + počet uzlů. 

 

3. etapa – Sošky

Cesta s úkoly, kdo splní, najde/dostane sošku z keramiky. V soškách jsou ukryté indicie pro heslo k pokladnici. Celý tým vyráží na cestu a kdo úkol nesplní, dostane hendikep tj. tým by si měl pomáhat. Cesta je do kruhu a každý tým začíná na jiném stanovišti – jde se po směru hodinových ručiček.

Úkoly na cestě
  • běh do časového limitu, pro určitý počet lidí, bude dán časový limit, musí splnit, jinak nezískají sošku (V)

  • zásahy stromu šiškami, musí splnit určitý počet zásahů do stromu(např. 10 lidí musí mít nejméně 20 zásahů), každý bude mít 3 pokusy (V)

  • zašifrovaná zpráva, kde najdou sošku

  • dřepy do skupiny, musí udělat minimálně 170 dřepů do týmu za určitý čas (V)

  • přenášení pingpongáče na lžíci po určité trase – tým se rozmístí po cestě a během přenášení si pingpongáč předávájí. Když spadne, vrací se na začátek (V)  

  • tetris, seskládat tým do vyznačeného pole bez přesahu

  • nošení vody z místa na místo

  • azimut, cesta po azimutech, krátká + trochu v šifře

  • dotyk na znamení na stromu ve výšce, znamení vysokánsko na stromě, musí udělat pyramidu, aby získali pak indícii, časově neomezeno (V)

  • zašifrovaná zpráva, kde najdou sošku 

  • běh se židlí, musí splnit do určitěho limitu (V)

 

Hendikepy

  • zavázané jedno oko
  • trojnožka 2 lidé
  • přivázaná ruka k tělu
  • svázané ruce
  • svázané nohy
  • zavázaná pusa
  • přivázané obě ruce
  • přivázán zády k jinému človíčku

4. etapa – Pokladnice

Finální hra dne. Ideální je průběh za šera či v noci, ale i ve dne to má kouzlo. Pokladnice se na stromě. My jsme použili dva blízko sebe, aby se 77 lidí nepomlátilo. Nedaleko pokladnice stojí strážci skříňky v sádrových maskách. Týmy přijdou ke svým strážcům a sdělí heslo. Pokud je špatně, odečítá se jim 10 sekund z času co nasbírali v 2. etapě. Mají na to tři pokusy, pokud neuhádnou, strážce truhlu neotevře a tým nesmí sbírat drahokamy. V každém případě ale zvednou ruce. Když mají všechny týmy zvednuté ruce, ze stromů začnou vedoucí sypat víčka. Děti je sbírají jakkoliv a dávají do truhlic. Po uplynutí času strážce skříňku zavře a už se do ní nesmí nic dávat. 

Po příchodu s truhlicemi zpět do tábora přichází obchodník a směňuje drahé kameny za lék. My měli poměr 1:40 tj. 4kg = 100g léku (lentilek). Poměr je třeba nastavit podle času na sbírání, váze víček a počtu týmů. Léky si v týmu snědí a jsou zachráněni.


Hesla + indície

LÉK HUDBA MOST ČAS KOMPAS SVĚTLO BARVA KNIHA ZRAK ŠIŠKA
doktor smyčec Karel IV. tik magnet oheň odstín epilog brýle bříško
medicína osudová klenba chronometr šipka jas trikolora list čočka hlava
byliny nota pilíř ručičky pól Slunečník RGB Kafka monokl mák
pilulka klíč řeka tempo lišejník barva transparentní hřbet mrkev smrk
zdraví reproduktor kámen metronom námořník rozbřesk kontrast obsah oko husa
nemoc harmonice lano písek směr Petzl akvarel záložka sítnice semínka
sirup zvuk lávka atom střelka žárovka tempera triologie Dlouhý a Široký botrovice
vakcína techno město slunce odchylka Edison #00001 vazba duhovka válka
bacil DJ silnice měsíc stupeň svíčka sytost pohádka panenka podpal
infekce žánr železnice Rolex zrdcátko Bůh fotografie Albatros smysl les
vitamín repetice překlenutí kukačka lupa foton červená papír nerv plod
 Hru zpracovali: Bára, Bláťa, Chumba, Mates, Michal, Opičák, Píšťalka

Komentáře

Komentáře nejsou pod tímto článkem povoleny.

Kalendář akcí

««« srpen 2017 »»»
PoÚtStČtSoNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Všechny události

Dnes je: 23.08.2017
Svátek má: Sandra
Zítra slaví: Bartoloměj

Narozeniny slaví

25.08. - Terka (13)

Kalendář