Tuto hru jsme nevymysleli. Pouze poupravili a realizovali již existující Klíč od pevnosti BOYARD. Jednalo se o celodenní program Srazu oddílů 2015, kterého se zúčastnilo 102 lidí. Hráčů bylo 77 rozdělených do desíti skupinek. Na úvod hry je nutná pěkná motivační scénka ať už je jakákoliv. My jsme vybrali téma nákazy nemocí.
Fyzická zátěž | střední – záleží na úkolech |
Psychická zátěž | malá |
Příprava | dle složitosti jednotlivých úkolů |
Lidí na přípravu | 4 |
Doba hraní | celý den |
Lidí na hru | 7 |
Počet hráčů | 20 a víc |
Věk | od 6 let |
Prostředí | území téměř libovolné rozlohy (nejlépe zalesněné) |
Denní doba | den |
Roční doba | jaro, léto, podzim |
Materiál | podle úkolů + klíče, časy, sošky s indíciemi, hodně víček od petlahví, nádoby na víčka |
Kostýmy | somráci, vojáci, doktor, obchodník, strážci skříněk |
Cíl hry | spolupráce lidí různého věku |
Večer předem – scéna santusáci
Hrací den
Večer před hrou přijdou do tábora santusáci, vágusíci či otrhanci. Hlasitě kašlou a dotýkají se lidí.
Ráno, po rozdělení do týmů, přijdou vojáci, kteří vynadají hráčům, že se nacházejí v tajné vojenské zóně. Najdou na dětech příznaky nemoci, která unikla z laboratoří. Přichází doktor, který zkoumá děti a potvrdí diagnózu. Přicházejí další vojáci s jedním otrhancem ze včerejška, který má obličej od krve a také ji kašle.
Doktor říká, že takhle můžou nakažení dopadnout. Posílá vojáky a otrhance pryč a po chvilce je slyšet výstřel. Doktor žádný léčebný prostředek nemá, a tak odchází. Najednou se zjeví obchodník s bodyguardy a nabízí tajný lék. Ten nám ale prodá za drahé kameny z aztécké pokladnice, která se nachází nedaleko. Na její otevření potřebujeme klíče, čas a heslo.
Jednotlivé úkoly pro jednoho z týmu/celý tým:
Soutěže jsou různě po lese, na každém stanovišti jsou pravidla na papírku. Vždy se dají dva týmy dohromady a hrají proti sobě. Před jednotlivou soutěží si každý tým vsadí nějaký čas (z počátku dostanou kartičky s různými časy) – možno udělat sázky tajně, ale je potřeba, aby někam dali ty kartičky, aby nemohli fixlovat. Vítěz bere svůj i soupeřův vsazený čas, kdo prohrál o svůj přichází. Cílem hry je mít co nejvíc času pro sběr drahokamů v pokladnici.
Každý tým má svůj kruh přibližně o poloměru 1.5 m ohraničený lanem. Týmy hrají proti sobě Hráči nemůžou vstupovat do svého kruhu snaží se však dotáhnout hráče soupeře tak, aby se libovolnou částí svého těla kruhu dotkl. Hráč soupeře, který se takto dotkne je chycený a nesmí z kruhu utéci. Může být osvobozen svým nechyceným spoluhráčem, který se ho dotkne. Chycení hráči se nesmějí v kruhu pohybovat a nesmějí natahovat ruce ven.Tým, který má po časovém limitu více lidí pryč z kruhu, tak vyhrál.
2) Hledání
Dvě mapy pro každý tým, každý tým bude mít vyznačené jiné místo, stejně daleko od tábora (ti, kteří neví, doufají v orientační smysl nebo jim pomůžou místní). Vysvětlivky budou v morseovce, musejí běžet pro trofej a kdo se vrátí dřív do tábora, ten vyhrál.
3) Draci
Týmy stojí v zástupu a uchopí se kolem pasu – tím je vytvořeno dračí tělo. Poslední člen si za kalhoty zastrčí šátek – dračí ocas. První člen je potom hlavou celého draka a jeho úkolem je chytit ocas druhého draka (jenom hlava může sebrat cizí ocas). Tím, že mu někdo vezme ocas se drak jen „zkrátí“ a může být zabit jedině že zbude poslední člen – hlava.
4) Barvy v přírodě
Po lese nebo cestě je označené pole, kde jsou rozházené barevné papírky, které splývají s přírodou, musejí vysbírat všechny papírky. Každá barva má vlastní body, vyhrává tým s více body.
ZELENÁ – 5 b. HNĚDÁ- 4 ŽLUTÁ – 3 BÍLÁ – 2
5) Hejno veverek
Vyznačí se počáteční strom a koncový strom.Tým se chytne za ruce utvoří hada neboli hejno veverek. Hejno se lesem pohybuje od stromu ke stromu a musí se pořád dotýkat alespoň jednoho stromu. Pokud se stane, že se hejno nedotýká žádného stromu, veverky spadly a prohrály. Strom, na kterém se hejno drží musí být vyšší než největší veverka. Vyhrává tým, který se první dostane k cílovému stromu nebo se nepřetrhne.
6) Psí spřežení
Ideální je, když je les různě hustý a hráči musí pozorně vybírat kudy půjdou. Všichni členové družiny, až na jednoho, mají zavázané oči, stojí v zástupu za sebou a oběma rukama se drží provazu (levou rukou jeho levé části a pravou pravé), jehož konce třímá v rukou poslední z řady – vidící vůdce psí smečky. Úkolem smečky je projít slalomovou dráhu v co nejkratším čase. Při hře se nesmí mluvit. Počítá se čas i karamboly.
7) Na rytíře
Každý rytíř má svou dámu. Před hrou se rytíři se svými dámami dobře seznámí (prohlédnou se navzájem). Pak jsou dívky postaveny do řady a jejich obuv je smíchána a umístěna na hromadu asi 20 m od nich. Na povel mají rytíři za úkol co nejrychleji sehnat svým dámám jejich obuv. Který tým má první obuté své dámy, vyhrává. Při obouvání však dáma nesmí mluvit, pouze kývat hlavou a rytíř smí nést max jednu botu. Pokud není v týmech dostatek dam, rozdělí se tým na rytíře a dámy 1:1. Hrát by měly dva i více týmů najednou (jedna společná hromada bot), podmínkou jsou stejné počty osob v týmech, kdo je lichý, může fandit, ale neradit.
8) Bordel
Na zemi je výrazná čára (natažený a pevné přivázaný provaz. Na obou stranách je hromada drobného materiálu, lišícího se od okolního terénu a nerozpadajícího se během hry (aby s tím samým materiálem mohly hrát další týmy – molybdeny, korálky,…). Hrát proti sobě musí nejméně dva týmy, může jich být i více, ale vždy sudý počet. Na povel začnou týmy přehazovat materiál za čáru protivníkům. Hra je časově omezena, např. 5 minut – lze upravit dle situace, cílem je maximálně vyčistit svůj prostor, než se řekne stop. Lze předem stanovit, že není možné skladovat materiál u sebe a pak na poslední chvíli hromadu přehodit na stranu protihráčů, ale že se po celou dobu materiál odhazuje.
9) Zvířata
Hra vyžaduje šátek pro každého na zavázání očí a někoho jako organizátora (může být z hrajícího týmu) a nejlépe louku bez nečekaných překážek. Každý tým má přiděleno zvíře. Poté se všichni různě rozmístí se zavázanými očima po louce a úkolem je aby se skupinka co nejdříve sešla a to pomocí zvuků, které vydávají její členové dle přiděleného zvířete. Předem se ale nedomluví, kdo bude tím “vůdcem”, ke kterému se ostatní začnou dle zvuků řadit. Organizátor hlídá, aby se lidé nepobili a pořadí zkompletování týmů.
10) uzlíkový strom
Po obvodě stromu přivázáno cca 8 delších a silnějších provazů, na kterých se dají dělat uzly. Hrát může více týmů najednou. Společně odstartovat. Cílem je, aby každý jednotlivec udělal na provaze jeden uzel a k provazu se hned postavil další člověk. Cílem je udělat co nejvíce uzlů na provaze. Pokud bude tým šikovný, zvládne si nezablokovat provaz hned na začátku několika uzly:) Mohou se domluvit jen určité uzle, nebo vše nechat na týmech. Časový limit + počet uzlů.
Cesta s úkoly, kdo splní, najde/dostane sošku z keramiky. V soškách jsou ukryté indicie pro heslo k pokladnici. Celý tým vyráží na cestu a kdo úkol nesplní, dostane hendikep tj. tým by si měl pomáhat. Cesta je do kruhu a každý tým začíná na jiném stanovišti – jde se po směru hodinových ručiček.
Hendikepy
Finální hra dne. Ideální je průběh za šera či v noci, ale i ve dne to má kouzlo. Pokladnice se na stromě. My jsme použili dva blízko sebe, aby se 77 lidí nepomlátilo. Nedaleko pokladnice stojí strážci skříňky v sádrových maskách. Týmy přijdou ke svým strážcům a sdělí heslo. Pokud je špatně, odečítá se jim 10 sekund z času co nasbírali v 2. etapě. Mají na to tři pokusy, pokud neuhádnou, strážce truhlu neotevře a tým nesmí sbírat drahokamy. V každém případě ale zvednou ruce. Když mají všechny týmy zvednuté ruce, ze stromů začnou vedoucí sypat víčka. Děti je sbírají jakkoliv a dávají do truhlic. Po uplynutí času strážce skříňku zavře a už se do ní nesmí nic dávat.
Po příchodu s truhlicemi zpět do tábora přichází obchodník a směňuje drahé kameny za lék. My měli poměr 1:40 tj. 4kg = 100g léku (lentilek). Poměr je třeba nastavit podle času na sbírání, váze víček a počtu týmů. Léky si v týmu snědí a jsou zachráněni.
LÉK | HUDBA | MOST | ČAS | KOMPAS | SVĚTLO | BARVA | KNIHA | ZRAK | ŠIŠKA |
doktor | smyčec | Karel IV. | tik | magnet | oheň | odstín | epilog | brýle | bříško |
medicína | osudová | klenba | chronometr | šipka | jas | trikolora | list | čočka | hlava |
byliny | nota | pilíř | ručičky | pól | Slunečník | RGB | Kafka | monokl | mák |
pilulka | klíč | řeka | tempo | lišejník | barva | transparentní | hřbet | mrkev | smrk |
zdraví | reproduktor | kámen | metronom | námořník | rozbřesk | kontrast | obsah | oko | husa |
nemoc | harmonice | lano | písek | směr | Petzl | akvarel | záložka | sítnice | semínka |
sirup | zvuk | lávka | atom | střelka | žárovka | tempera | triologie | Dlouhý a Široký | botrovice |
vakcína | techno | město | slunce | odchylka | Edison | #00001 | vazba | duhovka | válka |
bacil | DJ | silnice | měsíc | stupeň | svíčka | sytost | pohádka | panenka | podpal |
infekce | žánr | železnice | Rolex | zrdcátko | Bůh | fotografie | Albatros | smysl | les |
vitamín | repetice | překlenutí | kukačka | lupa | foton | červená | papír | nerv | plod |
Hru zpracovali: Bára, Bláťa, Chumba, Mates, Michal, Opičák, Píšťalka
Dnes je 9. září 2024
svátek má Daniela
Narozeniny
03.září - Zuzka (20)
04.září - Amálka (18)
06.září - Vláďa (37)
06.září - Matyáš (12)
11.září - Vendy (18)
13.září - Kuba (16)
18.září - Vašek (16)