Oddíl Tuláci Malešice

Vánoce 1993

Tolštejn, 17. – 19.12.1993

Sraz v 15.00 ve Malešicích u školy jsem stihl jen tak tak. Macek ještě doběhl autobus, jinak by jel zase jiným vlakem. Ve 19.45 jsme vystoupili v Jedlové na nádraží a hned jsme se s Mackem odebrali napřed. Na Konopiště (na rozcestí) dát skřínku, do ní baterku červeně svítící a hlavně zajistit aby se nezavřela. U Osuda jsme umístili blikající diody, které nakonec nesplnili svojí funkci úplně dobře, ale již v 21:30 jsme stanuli na hradě. A dále to už znáte, ale hlavním úkolem bylo zabalit dárky pro děti.

Asi ve 3:00 v noci se někdo zbláznil (ten někdo byla Nikola) a všechny vzbudila se slovy:„Máš na stole snídani.“, no a někdo na snídani opravdu šel. Kruté vstávání v 8:30 a poté nástup a odchod na místa dřívějšího se dění. Naše skupina dopadla velmi dobře – já, Macek, Klára, Myšák a jen 2 děti a vyrazili jsme na Jedlovou. S notným sněhovým vyválením stanuli jsme nahoře kde k divu našemu jezdil vlek i když teda fičelo a byla mlha. Na cestě zpět byla postavena obluda z koulí které jsme původně chtěli doválet k Osudovi, ale nepovedlo se to ani s heslem:„Tulák se nedá a tulačka nedá“. Hlídá cestu možná dodnes. Po pozdním obědě strojení košto – stromku, a vyndavání cukroví na talíř. Před slavnostní večeří odešli všichni do lesa ke stromku kde sem se spolu s Vaškem a Mackem snažil zapálit prskavky a umístit dárky. Šlo to blbě, ale Vencovo vystoupení jako tvora z podzemí, který nezná cit a proto se k němu musíme chovat slušně a ukázat mu to lepší z našeho světa se vyvedl. Po večeři bylo balení cihly pro Míšu a rozdání dárku pro velké. Celý večer zakončila kytara a spacák.

Zápis po letech

Mnoho času uplynulo od chvíle, kdy se konala tato výprava. Protože nebylo nikde nikým poznamenáno (to co je výše napsal Honza), co všechno se na ní událo, jen těžko se mi dnes tvoří zápis do kroniky. Bylo v ní vynechané místo, ale ten, komu byla práce na tomto zápisu určena, svůj úkol prostě nesplnil. Už dál čekat nechci, máme květen roku devadesátého pátého a tak popíšu alespoň to výjimečné, co mi uvízlo v paměti, když zrovna na cestu tam i zpět si nevzpomínám.

Vím, že jsme se tehdy rozhodli nechat všechny bytosti, čaroděje, a tak podobně doma, že jsme vyrazili oslavit vánoce, aby nám všem bylo spolu dobře. Nikola, která má vždy spoustu nápadů, ať již výtečných, nebo těch zbrklých, se tentokrát trefila do černého: Naprosto nenápadným způsobem děti vyhecovala ke zinscenování divadelního představení – příchodu tří králů k narozenému Ježíškovi do chléva. Ježíška si zahrál Paleček, jiné tři děti hrály krále, tuším, že jedním z králů byla Solárko a jako ostatní králové zpívala o věci, kterou mu ona přináší… Všichni, snad všichni jsme tehdy měli nějakou roli, bylo to pěkné, nezapomenutelné, zvlášť v paměti mi uvízl Paleček, který měl v jisté chvíli reagovat, ale místo toho se ohlédl tak nevinným výrazem do davu, že mu snad poradí, že jsme měli co dělat, abychom se smíchy nepotrhali a neporušili tak ten vzácný okamžik. Kéž se vždy včas podaří zapsat do té naší Knihy knih co jsme kdy prožili, protože toto jsou naše kořeny, kterými také držíme pospolu. Nebýt jich, nemáme svou minulost a budoucnost by byla o to těžší…